تشخیص برنج اصل از برنج تقلبی

نحوی تشخیص برنج هاشمی و ایرانی

در سال های اخیر اخبار زیادی درباره وجود برنج تقلبی در کشورمان شنیده ایم، بنابراین لازم است نحوه تشخیص برنج اصل از برنج تقلبی را بدانیم تا در خرید اشتباه نکنیم. برای تشخیص برنج اصل از برنج تقلبی، چند روش وجود دارد، که در ادامه به این موضوع میپردازیم.

نحوه تشخیص برنج تقلبی

سوزاندن برنج: یکی از روش‌های ساده، سوزاندن برنج است. برای این کار، مقداری برنج را درون یک قابلمه قرار داده و آن را روی حرارت قرار دهید. اگر برنج تقلبی باشد، به جای سوختن، آن به صورت آبکی خواهد شد.

کوبیدن برنج در هاون: روش دیگری که معمولاً استفاده می‌شود، کوبیدن برنج در هاون است. اگر برنج اصل باشد، به صورت یکدست و بافت مناسب در هاون شکسته میشود.

مشاهده محصولات: برنج هاشمی گیلان

قرار دادن در برابر نور خورشید: روش دیگری که معمولاً استفاده می‌شود، قرار دادن برنج در نور خورشید است. اگر برنج اصل باشد، روغن آن در نور خورشید شفاف خواهد شد.

ریختن برنج در ظرف آب: مقداری برنج را داخل ظرف پر آب قرار دهید، مقداری که کف ظرف وجود دارند برنج اصلی هستند.

آسیاب کردن: روش دیگری که معمولاً استفاده می‌شود، آسیاب کردن برنج است. اگر برنج اصل باشد، به صورت پودر خواهد شد.

لازم به ذکر است که تعداد زیادی از افراد سودجو چندین نوع شلتوک برنج مختلف را با هم ترکیب می‌کنند و توسط دستگاه‌های پیشرفته فرآوری، برنج‌ها را یکدست می‌کنند.

تشخیص برنج خوب

برای انتخاب بهترین نوع برنج ممتاز گیلان، باید به چندین عامل توجه کرد. برای مثال، برنج هایی که دانه های خشک و سفت تر دارند بهتر هستند. برنج کهنه تر به عبارتی برنجی که زمان زیادی از برداشت آن گذشته کیفیت بهتری دارند. برنج خوب و مرغوب به رنگ بلوری مات بوی مطلوبی دارند.

تشخیص برنج اصل از برنج تقلبی گیلان

برای تشخیص برنج اصل از برنج تقلبی، روش‌های مختلفی وجود دارد. برای مثال، می‌توانید برنج را در کف دست خود بریزید و به آن فشار دهید. اگر برنج اصل باشد، طعم خاص و مطلوبی دارد. برنج ایرانی از نظر اندازه دانه نسبت به نمونه های پاکستانی و هندی کوتاه تر است.

اما بهترین روش برای تشخیص برنج اصل خرید بدون واسطه از دست خود کشاورز یا خرید از فروشگاه‌های معتبر و با سابقه است.

مضرات مصرف برنج تقلبی

برنج‌های تقلبی در بازار دارای قیمت بالاتری نسبت به برنج‌های معمولی است، که دلیل آن نیز اسانس اضافه شده به آن می‌باشد. این اسانس به طور کلی برای بدن انسان بسیار مضر است.

طبق پژوهش‌های انجام شده خوردن مقداری از این برنج تقلبی مانند خوردن یک کیسه پلاستیکی می‌باشد که هضم آن برای بدن کاری بسیار سخت بوده و مصرف پی‌در‌پی آن باعث آسیب‌های جدی به بدن فرد، همچون بیماری‌های گوارشی و در نهایت سرطان خواهد شد.

گردآوری توسط: گیل کشت

5/5 (1 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *