شپشک برنج چیست؟

شپشک برنج چیست؟ چطوری شپشک برنج را از بین ببرم

شپشک برنج چیست؟ شپشک برنج یک آفت به صورت حشره‌ای است، که به دانه‌های انبار شده چندین نوع محصول از جمله برنج، گندم، و ذرت حمله می‌کند. برای شما هم پیش آمده که بعد از باز کردن کیسه برنج با صحنه‌ی شوکه کننده حشره شپشک در برنج روبرو شده اید. این اتفاق بیشتر برای افرادی که از برنج ایرانی خود خوب نگهداری نمیکنن پیش می‌آید. در ادامه با ما همراه باشید تا به مسئله بپردازیم.

شپشک برنج چطور وارد برنج میشود

شپشک برنج‌های ایرانی دارای دماغ درازی و پوست تیره است، این حشره دارای رنگ مشکی با لکه‌های کم رنگ قرمز دیده میشود. شپشک حشره‌ای است که از مزرعه وارد برنج شده و در کنار آن باقی می ماند. کافی است در هر یک از مراحل کاشت، داشت، برداشت یا انبار کردن برنج، تنها یک تخم این حشرات روی گیاه و یا دانه برنج باقی بماند تا تمام محصولات شما را آلوده کند.

شپشک ولی قبل از رشد در شلتوک و برنج با چشم غیر مسلح قابل دیدن نیست. طول عمر این حشره چیزی حدود سی روز است و به سرعت تکثیر میشوند.

عوامل موثر برای رشد شپشک (خرک) در برنج

مردم روستا و اکثر کشاورزان نام شپشک را خرک میگوند. توجه داشته باشید که عوامی مثل گرما و رطوبت برای رشد سریع شپشک در برنج بسیار موثر است. نگه داشتن برنج در مکان مرطوب و نمناک باعث میشود برنج شما زودتر مبتلا شپشک شود.

راه‌های از بین بردن شپشک برنج

راه‌های مقابله و جلوگیری از شپشک برنج

جای مناسب برای برنج انتخاب کنید. بیشتر برنجها در فصل تابستان و گرما شروع به حشره کردن می کند، در این فصل بیشتر مراقب باشید. برنج را در کیسه‌های پارچه‌ای و مخصوص نگهداری کنید، این کیسه‌ها را با فاصله از دیوار یا زمین بگذارید و به گونه‌ای قرار گیرند که هوا در میان آن‌ها جریان داشته باشد.

چگونه شپشک را از بین ببریم

1ـ برنج کهنه و تازه را از هم جدا کنید. سعی کنید برنج هاشمی را به صورت دوره‌ای بخرید. احتمال رشد شپشک برنج کهنه در چندین برابر بیشتر از برنج های تازه است.

2ـ روش دوم قرار دادن پودر نعناع خشک در برنج است. یعنی به ازای هر یک کیلو گرم برنج ایرانی پنج گرم نعناع خشک رو در یک کیسه نازک ریخته و آن رو لا به لای سطل برنج یا کیسه برنج قرار دهید.

3ـ زیر آفتاب گذاشتن برنج: کاری که بیشتر مردم محلی انجام میدهند قرار دادن برنج زیر نور خورشید است. برنج خود را در معرض نور آفتاب قرار دهید و این کار را در هوای آزاد به مدت یک روز قرار دهید تا باقی مانده حشرات هم از برنج خارج شوند.

4ـ قرار دادن برنج در یخچال و فریزر از جمله روش‌های است که به کمک آن می‌توانید شپشک برنج را از بین برد. برای استفاده از این روش برنج را چهار روز در فریزر بگذارید و پس از چند روز آن را در بیاورید و بسته‌بندی کنید.

عوامل موثر برای رشد شپشک در برنج

5- استفاده از گیاه حبه سیر یا قرص سیر: قرار دادن سیر و قرص سیر میتواند بسیار موثر باشد. شما میتوانید از داروخانه‌ها و عطاری‌ها تهیه کنید و درون برنج قرار دهید.

6ـ قرص برنج: قرص برنج یا فسفید آلومینیوم یک سم بسیار خطرناک است. چرا که قرص برنج یک ماده سمی و فوق العاده خطرناک و کشنده است و اگر چه در کوتاه مدت این موجودات را از بین می‌برد، اما در صورتی که مقدار بسیار کمی از آن نیز وارد بدن شود، منجر به مسمویت و حتی مرگ می‌شود.

نکته: استفاده از قرص برنج برای نگهداری برنج به هیچ عنوان توصیه نمیشود.

توصیه ما به شما ین است که پیشگیری بهتر از درمان است. پس بهتر است راهکار ها و نکاتی برای نگهداری برنج به شما ارائه دهیم که برنج دچار شپشک نشود استفاده کنید.

در هنگام خرید برنج دقت کنید که برنج شپشک نداشته باشد. برای اطمینان، برنج‌های تازه که برای آخرین سال زراعی برداشت میشوند خریداری کنید. امیداوریم این مقاله و مطلب برای از بین بردن شپشک (خرک) به شما کمک کرده باشد. تجربیات خود را با ما درمیان بگذارید.

منبع:

گیل کشت

https://fa.wikipedia.org

4/5 (1 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *